Sunday, May 31, 2009

MANCING UDANG......

Semalam wak mcing udang di Sungai Serom. Air nampaknya cantik dan ramai pemancing2 dari luar daerah datang kesini. Tapi sayang air terlalu sejuk dan udang kurang agresif untuk makan.


Turun dengan berbekankan anak udang dan 9 batang joran. Wak dan isteri mulanya berhenti di "port" biasa untuk memasang umpan sambil "test" di "port" situ. Biasanya tempat tu kalau ada udang memang xpernah "miss". Tapi malangnya x seko pon yang wak dapat.



Wak pindah p'port" baru di Kuala Serom 4, dapatlah udang kecil. Mak Aji Isteri wak dapat besar sikit. Kami pindah lagi dibeberapa "port", dan akhirnya wak dapat juga naikan 4 eko sepit kuning (sedang) dan beberapa eko yang kecil. Mak aji...dpt seko sepit kuning dan yang lain kecil.

Pada keseluruhannya wak dapati air sejuk dan penggunaan perambut dan umpan yang tidak sesuai menyebabkan wak xdpt bnyk. Kawan2 yang dari luar daerah ramai yang "rentong". Nak dapat sekilo pon payah.

Antaran panduan mcing bila air sejuk;
1. Bawa umpan yang berbau cth perumpun atau cacing yang telah diberi mkan kuning telor dan tanahnya dgaul dengan daun limau purut.
2. Perambut mestilah panjang..hampir 2 jengkal.
3. Beberapa batang joran hendahlah digantung di tepi perahu...maksudnya batu tidak jejak ke dasan supaya umpan berbuai.
4. Lontar ketengah sungai...seberapa jauh yang mungkin. Udang besar akan merayap ditengah sebab air didasar sungai lebih panas.

Akhirnya wak balik jam 12.45th dengan 1.2kilo bersama mak aji. Hari Rabu ni wak mcing lagi.....

No comments: